11.09.2017

Innovation tar Bayer in i framtiden

Genom att satsa och uppmuntra innovation skapas framtiden hos Bayer. På företaget finns innovationscoacher som lär ut hur vi kan bryta invanda tankemönster.

Utan innovation stannar utvecklingen. Företag och organisationer som vill möta framtiden behöver därför vara innovativa. På Bayer har ett antal medarbetare utbildats till så kallade innovationscoacher. Deras uppgift är att uppmuntra alla anställda att förändra sitt arbetssätt och fundera på nya och bättre lösningar – att vara innovativa i sitt dagliga arbete.

Utmaningen består i att vår hjärna sedan urminnes tider sorterar information på enklast möjliga vis. Vår ”cognitive fixedness”, eller på svenska kognitiva låsning, innebär att det är lättast för oss att följa den invanda mallen. Att kylskåp har frysen ovanför kyldelen är ett exempel på hur gamla tankemönster hänger sig kvar från tiden då kylskåp använde isblock för att hålla maten kall (kall luft sjunker, alltså placerades isblocket längst upp). Det här fenomenet och hur vi kan lära oss att komma runt det berättade Bayers innovationscoacher om på en frukostföreläsning i förra veckan.

-    Styrkan ligger i att vi varje dag kan lära oss att tänka på ett annat sätt. Det är så innovativa idéer kommer fram, säger Alexander Mata som förutom sitt ordinarie arbete också är innovationscoach på Bayer.

Bayer lanserade 2016 den interna innovationstävlingen ”B-Factor” där anställda får chansen att pitcha sina idéer till ledningen och vinnaren får ekonomiskt stöd att utveckla sin idé. Dessutom har företaget utlyst särskilda priser och deltar i olika event där innovation premieras. Det gynnar inte bara företaget utan kan även bidra till att skapa positiv utveckling i alla möjliga sammanhang.


Alexander Mata berättar om vår ”låsta” hjärnaAlexander Mata berättar om vår ”låsta” hjärna
Uppdaterad: 11.09.2017  Copyright © Bayer AB
http://www.bayer.com

Share this page on

Blogs and Microblogs

News

Bookmark Services

Close ×